sobota, 24 lipca 2010

"Krzysio Raper i szalony komputer" Sinikka Nopola i Tiina Nopola


Krzysio ostatnio bardzo się zmienił. Nie wychodzi z pokoju, przestał dbać o higienę, nie wychodzi na zewnątrz, a z jego pokoju dochodzą dziwne odgłosy. Ciocia Wanda, która zajmuje się Krzysiem długo nie domyśla się, co jest przyczyną dziwnego zachowania chłopca. Nie domyśla się także jego najlepsza przyjaciółka Julcia Motylek. Gdy jednak Wanda odkrywa, że chłopiec cały czas spędza przed komputerem, postanawia działać. Chowa kabel od komputera, a potem wynosi całe ustrojstwo do sąsiada i postanawia pomóc Krzysiowi w odzyskaniu przyjaciółki.

Przeczytałam wiele krytycznych recenzji tej książki. Faktycznie postacie dorosłych są bardzo infantylne, a sposób podania treści nietypowy. Ja jednak nie przekreślałabym tej pozycji. Infantylizm dorosłych odbierałam raczej jako sarkazm autorów. Przyznać jednak trzeba, że dla młodszego czytelnika nie byłby on czytelny. Zastanawiam się do jakiego czytelnika skierowana jest właściwie ta książka. Krzyś i Julcia są w wieku nastoletnim, ale książka wydaje się być dla nastolatków zbyt prosta. Kilkulatki mogą mieć jednak problemy ze zrozumieniem pewnych kwestii ale na pewno warto spróbować czytania "Krzysia Rapera..." także z tymi dziećmi.

Zaciekawiły mnie ilustracje - rzuca się w oczy ich dwoistość. Raz są to klasyczne ilustracje obejmujące całą stronę. W niektórych rozdziałach trafiamy na ilustracje wręcz komiksowe, czarno-białe, opatrzone krótkimi komentarzami. Podejrzewam, że to efekt współpracy dwóch ilustratorów. Mnie ta rozmaitość się podobała.

Podobało mi się także tłumaczenie książeczki, a zwłaszcza imiona postaci.

Moja ocena: 3/6

Sinikka Nopola, Tiina Nopola, Krzysio Raper i szalony komputer, tł. Bożena Kojro, 112 str., Kojro.

2 komentarze:

  1. Powinien mieć zapasowy kabel :p

    OdpowiedzUsuń
  2. Mnie po tej książce została jedynie w głowie "Julcia Motylek" :) czasem do córki tak mówię:)

    OdpowiedzUsuń