piątek, 8 kwietnia 2011

"Ilustrowana księga przysłów dla dzieci" Agnieszka Popek-Banach, Kamil Banach


Jak wyjaśnić Pięciolatce co to jest przysłowie? Sama (chyba) nie używam wielu przysłów ale jednak już kilka razy zostałam osaczona natarczywym pytaniem, co moje słowa właściwie oznaczają. Przy każdej próbie tłumaczenia okazywało się, że Pięciolatka "rozumie" przysłowia bardzo dosłownie. "Ilustrowana księga przysłów dla dzieci" miała pomóc głównie mnie w wyjaśnianiu znaczeń. Ale muszę przyznać, że jeszcze bardziej się w moich zawiłych wyjaśnieniach zaplątałam:)


Otóż "Ilustrowana księga" to nie typowy leksykon, lecz zbiór wielu mniej lub bardziej znanych przysłów. W przysłowiach mieszczących się po lewej stronie wyróżniono graficznie słowo kluczowe. Natomiast po prawej stronie, znana nam już z książki "Co jedzą ludzie?" para ilustratorów - Agnieszka Popek-Banach oraz Kamil Banach - przedstawiła graficznie wybrane przysłowie. Ilustracje są dowcipne, mają pomóc w rozumieniu znaczenia prezentowanych idiomów. Pięciolatka jednak jest jeszcze za mała i ciągle prosiła o wyjaśnienia. A tu okazuje się, że moje zdolności wyjaśniające są ograniczone. Niektórych z przysłów, wstyd przyznać, nawet nie znałam! Tak więc siedzimy teraz nad książką i wspólnie się nad przysłowiami zastanawiamy.



Księga przysłów na pewno będzie nam towarzyszyć jeszcze wiele lat, a mojej córce pomagać w odkrywaniu bogactwa języka polskiego. Pokuszę się o stwierdzenie, że jest nieodzowna w każdej dziecięcej biblioteczce. Pamiętam z dzieciństwa z jaką fascynacją przeglądałam ilustrowany słownik przysłów rosyjskich - nawet teraz przypominam sobie jak błędnie interpretowałam niektóre z nich:) Mam nadzieję, że ta książka sprawi mojej córce tyle samo radości, jak mnie ów rosyjski słowniczek.

Te przysłowia i ich obrazkowe przedstawienie najbardziej się spodobały Pięciolatce:



Agnieszka Popek-Banach, Kamil Banach, Ilustrowana księga przysłów dla dzieci, Wydawnictwo Albus

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz