piątek, 13 listopada 2009

"Cudowna podróż" Selma Lagerlöf


Tak, poszłam na łatwiznę w przypadku tej noblistki. Nie mogłam się przemóc, by sięgnąć po inną jej dorosłą powieść po fiasku z "Göstą Berlingiem". Podeszłam więc Lagerlöf od strony dziecięcej, pamiętając jednak, że próbowałam przeczytać "Cudowną podróż" w dzieciństwie i wtedy mi się nie podobała.
Lagerlöf opisuje losy chłopca - Nilsa Holgerssona. Chłopca leniwego, ospałego, dokuczającego zwierzętom i przysparzającego trosk rodzicom. Pewnego dnia, gdy Nils zostaje sam w domu, spotyka karsnoludka, któremu nie chce pomóc. Za karę sam zostaje zamieniony w krasnoludka. Żadne ze zwierząt nie chce pomóc krnąbrnemu Nilsowi i zrozpaczony chłopiec sam próbuje odnaleźć sprawcę swojego nieszczęścia. Gdy nad jego zagrodą przelatuje sznur dzikich gęsi, młody gąsior pragnie do nich dołączyć - Nils próbując go zatrzymać, zostaje uniesiony w przestworza i rusza w największą podróż życia. Wraz z gęsiami poznaje świat zwierząt, spełnia wiele dobrych uczynków i staje się przyjacielem zwierząt. Z gąsiorem Marcinem łączy go prawdziwa przyjaźń. "Cudowna podróż" to jednak przede wszystkim książka o Szwecji - Lagerlöf opisuje poszczególne krainy, szwedzkie krajobrazy i życie Szwedów. Potrafię sobie wyobrazić, że to bardzo pouczająca lektura dla szwedzkich dzieci. Nie bardzo rozumiem jednak dlaczego znalazła się ona w kanonie lektur polskiego ucznia.
"Cudowna podróż" to lektura zdecydowanie lżejsza od "Gösty Berlinga" ale, moim zdaniem, nieobowiązkowa.

Selma Lagerlöf, Cudowna podróż, tł. Teresa Chłapowska, 103 str., Nasza Księgarnia.

4 komentarze:

  1. Czy to nie na podstawie tej książeczki nakręcono taki śliczny serial anime? Jeśli tak, to znam go i przez wiele lat byłam nim zauroczona. Wspaniała opowieść :)

    pozdrawiam ciepło w ten dżdżysty dzionek :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Anonimowy11:29 PM

    Nie wiem w jakich książkach Pani się lubuje i ile Pani wie o szwedzkich autorach, ale ja zachwyciłam się zarówno Göstą (może dlatego, że jestem romantyczką) jak i Cudowną podróżą. Myślę, że problemy życiowe zawarte w książkach tej autorki dają wiele do przemyślenia a poza tym są nadal aktualne. Książka o Nilsie Holgerssonie została napisana jako podręcznik dla dzieci, bodajże w wieku XVII, gdy w Szwecji panował kryzys i mieszkańcy masowo emigrowali do Ameryki.Selma została poproszona o napisanie tej książki, aby zachęcić rodaków do pozostania w tej mroźnej, malowniczej krainie która i tak już (jest) uboga w ludność. Uważam, że słusznie wprowadzono ją jako lekturę, gdyż daje ona przykład patriotyzmu naszym, Polskim dzieciom, które również obecnie patrzą na masowe emigracje swoich rodzin do anglojęzycznych miejsc.Ja jestem zakochana w Szwecji, więc ta książka jeszcze bardziej to spotęgowała, ale i nie zniechęciła do głębszego patriotyzmu wobec Ojczyzny. "Wszystko jest piękne, wystarczy tylko umieć spojrzeć..."
    Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Anonimowy6:06 PM

      Selma Lagerlöf żyła na przełomie wieku XIX i XX, a "cudowna podróż została napisana na początku XX wieku. :)
      Jest to piękna opowieść, słusznie umieszczona w lekturach szkolnych, które mają zaznajomić dzieci nie tylko z polską literaturą

      Usuń
  3. Anonimowy8:28 PM

    To najwspanialsza opowieść mojego dzieciństwa...Pięknie opisana przyjaźń chłopca i zwierząt, uczy wrażliwości i dostrzegania piękna otaczającego nas świata...Polecam każdemu...

    OdpowiedzUsuń