czwartek, 2 października 2014

"Einführung in den Buddhismus" Geshe Kelsang Gyatso



Buddyzmem interesowałam się od dawna, po każdej kolejnej podróży do Azji obiecywałam sobie zagłębić tajniki tej religii ale nigdy się za to nie zabrałam. Tego lata przypadkiem w księgarni wpadła mi w ręce ta książka. Podczas szukania odpowiedniej lektury, dotyczącej buddyzmu, nigdy nie brałam jej pod uwagę, tymczasem okazało się, że całkiem dobrze odpowiada moim potrzebom.

Szukałam książki, która wyjaśni podstawy buddyzmu w sposób przystępny, przemyślany i może nawet nieco uproszczony. Napisana przez urodzonego w Tybecie mistrza medytacji i nauczyciela książka okazała się spełniać wszystkie te warunki.  Klarowana i przemyślana struktura jest jej kolejnym atutem.

Geshe Kelsang Gyatso propaguje buddyjską tradycję kadampa, a żyjąc od wielu lat w zachodniej kulturze potrafił do niej dopasować swój sposób nauczania. Jak napisałam, nie jest to kompletne kompendium tej religii, a jedynie zbiór wstępnych informacji wstęp oraz podsumowanie podstawowej wiedzy, ale właśnie tego szukałam. Podczas lektury swobodnie przeskakiwałam między rozdziałami, wracając do uprzednich informacji. Autor w pierwszym rozdziale opisuje najbardziej elementarne podstawy buddyzmu, by później dokładniej opisać poszczególne ścieżki, prowadzące do zostania bodhisattavą oraz sposoby medytacji. 

Wiem, że tradycja kadampa wzbudza wiele kontrowersji, dla mnie ta książka jest jednak tylko przyczynkiem do dalszego poznawania tajników buddyzmu. Nie zagłębiam istoty konfliktu między Dalai Lamą i autorem, raczej sięgnę po inne książki, by otrzymać pełniejszy obraz buddyzmu i odszukać drogę, która najbardziej do mnie pasuje.

Jeśli na mojego bloga zagląda ktoś, kto zna temat i może mi polecić odpowiednią lekturę, byłoby mi bardzo miło!

Bez oceny.

Geshe Kelsang Gyatso, Einführung in den Buddhismus. Eine Erklärung der buddhistischen Lebensweise, tł. zbiorowe, 215 str., Tharpa-Verlag 2011.

2 komentarze:

  1. Polecam książki duńskiego autora Ole Nydahla. Jest to buddyzm Diamentowej Drogi-jedna z czterech głównych szkół buddyzm tybetańskiego. Prosty, klarowny język. Polecam i pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję, zaraz sobie poszukam i wrzucę na goodreads na listę do przeczytania.

      Usuń